2010. április 17., szombat

Cold Steel Bushman - Erdei Mihály VI. vendégposztja


Örömmel nyugtáztam, hogy késbemutatójában Mihály sem csupán a minimumra törekedett. Ő is kijelölt számomra egy követendő irányt a szerkesztésre vonatkozóan, amit szerintem sikerült is tartanom. Az ő választott nyereménye is egy Opinel No.9 inox bicska, amit a közeli jövőben el is fogok juttatni hozzá. Örülök annak is, hogy hogy olvasóim különböző ízléssel rendelkeznek, így a tizenegy beküldött poszt mindegyike más és más késről vagy bicskáról íródott. Továbbra is várom a a posztokhoz a hozzászólásokat és kérdéseket, amelyeket reményeim szerint a szerző meg is fog válaszolni.

syaky


Cold Steel Bushman. 
Írta: Erdei Mihály- Marseille

Syaky vendégposzt felhívásán felbuzdulva, úgy gondoltam én is írok egy kis tesztet.Ez lesz életem első késtesztje, megpróbálok mindenre kitérni.
 A tesztem a Cold Steel-Bushman nevű késéről fog szólni. Ez volt az első, úgymond „komolyabb” késem. Több, mint 4 éve megvan és mindent megélt már, a 2 csuklónyi törzsű fa kivágásától a vajas kenyér kenésig.

Kezdjük a külsővel:
A kés igazán egyszerű, mondhatni ősi formán nyugszik. Az egész kés 31 cm hosszú, egy darab  acélból készült, a szívós és strapabíró SK szénacélból. Kapott egy fekete epoxigyanta védőréteget, a rozsdásodást megakadályozandó. A nyél, ún. köpűs kialakítású, szóval a pengéből áttér egy a markolat vége felé szélesedő, saját anyagból készült markolattá. Faragáskor néha kényelmetlen tud lenni, de egyszerűen orvosolható a probléma, egy gumiszalaggal, teniszütő nyelére való szalaggal, vagy akár egy-két csík 100-as smirglivel is. .Az alakja súlytáskor egész jól jön, ugyanis nem csúszik ki a kézből, szúrásnál viszont lehetnek problémák, ugyanis rácsúszhat a kezünk a pengére, ami kellemetlen dolgokat tud előidézni. A penge ugyanis szablyaélet kapott, ami csodálatos vágó-metsző és nem utolsó sorban szúró képességet ad neki.18 cm hosszú és 2,7mm vastag és 54 Rockwell keménységűre edzik. Ez nem túl sok, de ennek a késnek, az elpusztíthatatlansága a cél. Ilyen HRC keménységű kést pedig akár egy patakból kiszedett, simább kővel is megélezhetünk. Terepen pedig ez nem hátrány.
A hozzájáró tok elég igénytelen és nem is a legbiztonságosabb fajtából való, de ennyi pénzért legyünk vele megelégedve. Én most állok a projekt előtt, a tok tetején fúrtam egy kis lyukat egy szalagnak, a másik oldalra pedig egy patentot szeretnék tenni és így meg is oldódna a probléma, persze csak részben. Hozzá kell tenni, hogy eddigi túráim alatt, én még nem hagytam el a kést.


Következzenek a gyakorlati tesztek:

Először is tollaság faragásával kezdtem. Ez nem nagy dolog a késnek, sőt nagyon oda kell figyelni, hogy nehogy lemetsszük a finom ágacskákat. Nekem ezért is sikerült némelyik kicsit vastagabbra. Ezután gyors mozdulatokkal leheletvékony háncsokat szedtem le egy botról, ez is jól jöhet tűzgyújtáskor. A kés a remek szablyaélnek köszönhetően, nagyon könnyen vette ezeket a feladatokat.


Ezután egy kis faragás következett. Konkrétan sátorcöveket faragtam. Jól jöhet, ha ponyvából akarunk menedéket készíteni. Ezzel is simán megbirkózott a Bushman, a finom él egyszerűen segített megfaragni a cöveket. Ugyanilyen könnyen lehet nyársvéget is faragni, értelemszerűen ez nem jelenthet problémát a  „kis” Bushmannak.


Ezután szépen le is akartam kalapálni a cöveket. Itt jött a probléma. Mivel a nyele üreges, a sátorcövekek meg nem szoktak 5 centi vastagok lenni, így nehéz volt kalapálni. Olyannyira, hogy egy óvatlan pillanatban, a saját tenyeremet kalapáltam hozzá a földhöz, igen sikeresen, ugyanis szépen felszakadt és elkezdett folyni belőle a vér. Szóval ha valaki kalapálni akar a késsel, vagy ne tegye, vagy pedig egy darab vastagabb fával adjon neki súlytást, a pengére ütve, mivel ez elég egyenes, hogy kalapácsnak lehessen használni és széles is. Nem kell félteni, bírni fogja!


Mikor kicsit megmostam a sebet, következhetett a hasítás. Egy körülbelül 7-8 cm átmérőjű, frissen vágott akácot hasítottam ketté, a pengehátat egy másik fadarabbal kezelésbe véve. Dacára a vékony pengének, ez is egyszerű volt..




Majd egy kis súlytás tesz következett. Egy nem régen levágott cseresznyefa ágat áldoztam fel a nemes cél érdekében. Kb 3.5-4 cm vastag volt. Látható, hogy a Bushman kb 1-1.5 cm-re hatolt be. Ez nem is rossz ahhoz képest, hogy a kezemmel tartottam a fát egy rönkön. Élő fába még mélyebben szaladt volna. Ez is kipipálva, csillagos ötös az afrikai csodagyereknek!


A Cold Steel  által reklámozott tulajdonságot is ki kellett próbálni. Mégpedig azt, hogy egy nyelet dugva a késbe, azt dárdaként használhatjuk. Kicsiny hazánkban ennek nem sok értelme van, max erdőben kószáló kutyákra lehetne jó, vagy támadó vaddisznóra, de aki meg ilyesmit csinál, az számíthat a rendőrség szeretetére, szóval ne tegyünk ilyet! De az tény, hogy a Cold Steel honlapján, igen szép dobásokat művelnek a késsel, egy nyelet beledugva.
Egy kis lyuk van a markolat végén, így akár rögzíthetjük is a „dárdafejet”.
Íme a CS Bushman lándzsa:




Ezután a kinti tesztekkel végeztem. Íme egy kép, hogy én mire használom az üreges markolatot:
Remekül belefér ugyanis a Firesteel, ki sem esik belőle, de ha félünk, egy kis szigetelő szalaggal rögzíthetjük és máris nálunk egy mindenre jó kés és egy tűzgyújtó szerszám. De akár kis elsősegély csomag is elfér a markolatban. Vagy akármi, a fantáziátokra bízom a dolgot.


A következő teszt a konyhai munkáról szól, a városi Rambóknak. Egy kis paradicsomot és kolbászt szeleteltem. Látható, hogy a famunkák után is ilyen maradt a penge, teljesen átlátszó szelet paradicsomokat sikerült szelnem. Persze terepen én ezt szinte soha nem használtam éltel feldolgozására. Zsigerelni túl nagy, kenyeret kenni, kolbászt, szalonnát vágni meg nagy. Ahhoz egy kis svájci bicsak, vagy egy kis Mora jobb szolgálatot tesz


Summa:

Ajánlható ez a kés mindazoknak, akik szeretnének egy nagyon olcsó, nagyon strapa „túlélő” kést, amire nem is kell annyira vigyázni. Igazi chokito, ronda és finom :D


Előnyök:
      - OLCSÓ (így nagybetűvel)
-  Strapabíró
-  Könnyen élezhető
-  Lándzsakénet használható
-  Üreges nyél az apróságoknak     

Hátrányok:

- Szénacél penge, oda kell rá figyelni, terepen ez nem mindig megy!
-  Nem túl jó tok
-  Nem igazán éltartó
-  Markolat gyárilag sok munkafolyamatnál kényelmetlen

Utoljára következzen egy kép tanulságképpen. A Cold Steel azt mondja, ha képes vagy eltörni a pengét, akkor ők kicserélik. Én már próbáltam párszor, ennél durvábban is, de azokról nincsen kép:


11 megjegyzés:

  1. big kahuna burger2010. április 17. 21:33

    Na, azért akadnak még Cold Steel-fanok! Közönségdíj nem lesz ebben a vendégposztos játékban? Szerintem eddig ez a legtartalmasabb, leglátványosabb bejegyzés!

    VálaszTörlés
  2. Még van hátra pár poszt.Várd ki a végét.
    Tény hogy elég jóra sikeredett.
    Valószínüleg lesz pár jelöltem amelyek közül a az olvasók fogják kiválasztani ki kapja Mora kést.

    syaky

    VálaszTörlés
  3. Hogy a bushman nem éltartó ?!.Megszilárdult Bitugélt szedtem fel vele 15 m3 betonról, aztán némi tisztítás után, meg kenyeret vágtam vele. Ez a leg-él-etrevalóbb vendégposzt az eddigek közül. Ha rajtam is múlik...???...nemsokára Mora tulajdonos lesz !

    VálaszTörlés
  4. Hát köszönöm és örülök, hogy mindenkinek tetszik. Annyira nem extra ez, még csak az első késtesztem.


    agip69: Persze-persze, éltartó azért, de csak 54 HRC, ezért mondtam, hogy az átlag túlélő-bushcraft késekhez képest annyira nem.

    VálaszTörlés
  5. Szia!

    Mennyibe kerül egy ilyen kés és hol lehet hozzájutni? Köszönöm szépen!

    Üdv,
    ezisjo (Olympus fórum)

    VálaszTörlés
  6. Ha pontosan és figyelmesen olvasod a posztot akkor az első alkalommal linkelve van a kés ahol megveheted.
    De azért segítek. :D
    http://hidegfem.eu/index.php?m=2&p=termek&tid=885

    syaky

    VálaszTörlés
  7. Köszönöm szépen még egyszer a kést!
    A szívem repes a boldogságtól, ugyanis egy Opinel No. 10 jött és mikor ezt közöltem Syakyval, akkor azt mondta, hogy nálam maradhat!

    Köszönöm még egyszer, alig várom már, hogy kicsit komolyabb tesztnek vessem alá a kicsikét :))))

    VálaszTörlés
  8. Manapság már kiderült, hogy a fődíjat is te nyerted meg. Légyszi valamit azért majd posztolj róla és gratulálok hozzá.

    syaky

    VálaszTörlés
  9. Sziasztok,

    Én most készülök Bushman-t venni, egyik ismerősöm amolyan megszállott, és azt mondja hogy kipattan a kés éle... Nahh meg azt is rebesgetni, hogy a régi, /nem tudom/ állítása szerint a 2005-ös a jó az új már nem az vacak...
    Kérlek erősítsétek meg elszántságomat hogy vegyek ilyen kést, mert rosszat még nem olvastam róla... Vagy bármilyen új tanácsot szívesen vennék.

    előre is köszi.

    VálaszTörlés
  10. Én most vettem ilyet, cseresznyéből csináltam hozzá "markolatot", olyan 20 centiről fogom a kés markolatától kiindulva, és úgy lehet vele dolgozni, hogy az álom, nagyon könnyen lehet vele hasítani, de ha nem teszünk bele magunk nyelet az öreges részbe csavarral rögzítve, akkor az tény hogy alkalmatlan a feladatra.

    VálaszTörlés

Köszönöm a véleményed.
Kérlek írd meg itt a megjegyzésben, ha valamilyen késes téma kifejezetten érdekel.

Powered By Blogger
Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Add az iWiW-hez Add a Google Reader-hez